lördag 29 november 2014

214. Prao

Prao 1
Plats: Daghemmet Diamanten
Personal: Tog emot mig bra. Alla kände ign mig från att min lillasyster gick där för tre år sedan. Ett härligt gäng som var trevliga.
Övriga: Med detta menar jag barnen. Barnen var som barn är. Lekfulla, energiska och öppna. Den första dagen var alla blyga för att någon hade kommit dit och skulle leka. Efter de första timmarna släppte spänningen och barnen vågade leka med mig.
Sysslor: Jag lekte lekar som barnen ville (gav fart åt gungorna, tjirutunno och sökte fram bilar eller dylikt), läste oändligt många sagor och byggde lego. När barnen hade vila hjälpte jag till med kläderna och sedan skulle jag förbereda något pyssel.
Efter praon: Kände jag att jag ville arbeta med barn. Jag var helt säker på att det var det rätta för mig.

Prao 2
Plats: Avdelning 1 vid Malmska
Personal: Tog emot mig bra. Vissa pratade jag inte alls med under de fem dagarna. Sjukskötarna och köksbiträdera var de jag höll mig till. Läkarna hade annat för sig.
Övriga: Patienterna gick det ibland inte ens att få kontakt med eller veta vad de ville.
Sysslor: Måndag & tisdag städade jag rummen och satte lakan i tomma sängar. Onsdag - fredag följde jag med sjuksköterskor. I fredags fick jag ta blodsockret på en patient. Det var spännande.
Efter praon: Snurrade huvudet runt och jag är helt trött på sådant som pipar. Jag kan knappt prata eller tänka klart. Ska jag vara inom vården blir det nog läkare.

Jobben lockade på olika sätt. Denna veckan hade avdelningen fullt upp så jag hade knappt något jag kunde göra, men jag hjälpte till så mycket jag kunde. Förra praoveckan hade jag betydligt mera att göra. När jag satt vid ett bord skulle någon spela spel eller lyssna på sagor. Jag kom fram till att jag vill jobba med människor i alla fall. Det blir ett gymnasium trots allt.
Ett litet projekt jag ritat på kvällarna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar